|
||||||||||||||||||||||||
|
Sötétben minden tehén fekete (és minden macska szürke)
monokróm installáció, 2001 Sötétben minden macska szürke, mert éjszaka mindenki színvak. És nappal? Van, aki nappal sem lát színeket. Ez a teljes színvakság, vagy daltonizmus. Csak minden harminc-negyvenezredik ember szenved e betegségben. A két teremben elhelyezett installációkkal két módon szeretném a színtelen világot szimulálni.
Hogy a színeket a három alapszínből állítjuk össze, nem a fény fizikai tulajdonságainak köszönhető, hanem a szem fiziológiájának: a retinában lévő
csapok csak a zöld, vörös vagy kék színre érzékenyek. Három speciális kisnyomású nátriumgőz-lámpa, melyek mindegyike csak egy adott hullámhosszú fényt bocsát ki, világítja meg a helyiséget, amelyben gyümölcsök és zöldségek vannak egy nagy asztalon elhelyezve, olyan dolgok, amelyek színét tudni véljük. A szín vajon a külvilág sajátja, vagy az agy konstrukciója? A teljes színvakságban szenvedők a színek árnyalatai közt sem tudnak különbséget tenni. A világ, amelyet ők látnak, más, mint amit a legtöbb ember lát. A két vizuális világ azonban nem egyformán zárja ki a másik lakóit: a színlátók bejuthatnak a színvakok világába. Az este leszálltakor mindenki megtapasztalhatja, hogyan válnak a különböző színek eggyé, holdvilágnál pedig miként válnak a színek világosabb vagy éppen sötétebb árnyalatúvá. A teljesen színvakok ezzel szemben nem nyerhetnek bebocsátatást a színlátók világába. A videón a „normális” látású emberek világából való jelenetek láthatók színek nélkül, experimentális hanghatások kíséretében, közöttük egy színvak emberrel felvett interjú részletei. A videó szövege hang: szöveg: hang: szöveg: hang: szöveg: hang: hang a madaras fánál: |
|||||||||||||||||||||||
C3 Kulturális és Kommunikációs Központ | ||||||||||||||||||||||||