in English
VISION :: AGY ÉS KÉP :: Tudományos szimpózium
 
 
Program:
2002 Okt. 19.
szombat
2002 Okt. 20.
vasárnap
 
Program:
Melvyn A. Goodale
University of Western Ontario, London, Kanada
Látás és cselekvés: a látás nem csupán érzékelés
absztrakt &   & + info

Miért van szükségünk látásra? Mint kiderült, két válasz is adódik erre a kérdésre. Egyrészt arra szolgál, hogy alapos tudást szerezzünk a rajtunk kívüli világról – olyan tudást, amely által minden percben és minden nap képesek vagyunk felismerni a dolgokat. Másrészt ahhoz is szükséges a látás, hogy cselekvéseink támpontjául szolgáljon világunkban, méghozzá abban a pillanatban, amikor teszünk valamit. Két teljesen különböző „munkaköri leírásról” van tehát szó, s a feladat végrehajtásához a természet minden jel szerint két különböző látórendszerrel ruházott fel bennünket. Az egyik rendszer, a perceptuális látórendszer segítségével felismerhetjük a tárgyakat, ‘adatbázist’ készíthetünk magunknak a világról. Ezzel a rendszerrel jobban tisztában vagyunk; innen származik tudatosult vizuális tapasztalatunk – ennek révén láthatjuk és értékelhetjük a képzőművészetet is. A másik, sokkal kevésbé tanulmányozott és megértett rendszer, a cselekvési látás a mozgásainkhoz és a tárgyakkal való interakcióinkhoz szükséges vizuális irányítást nyújtja számunkra. Ennek a rendszernek nem kell feltétlenül tudatosan működnie, az viszont elengedhetetlen, hogy gyors és pontos legyen. A művészeti alkotómunkában mindkét rendszer együttesen működik.
Azt gondolhatnánk, ellentmond az intuíciónak, ha azt tesszük fel, egyazon agyon belül két látórendszer működik. A világról alkotott képi tapasztalatunk túl lenyűgöző ahhoz, hogy elhiggyük, van valami tőlünk teljességgel független vizuális jeladó – amelynek nem is vagyunk tudatában –, s mozdulatainkat ez irányítja. Hiszen nyilvánvalónak vesszük, hogy ugyanannak a szubjektív képnek a segítségével vagyunk képesek egyszerre felismerni és a kezünkbe is venni az asztalunkon lévő kávéscsészét. Ebbéli hitünk azonban tévedés. Neurológiai betegekkel való munkánk során kiderült (s a legújabb képalkotási eljárásokkal született tanulmányok során igazolást is nyert), hogy azok a vizuális jelek, amelyek révén a csészével kapcsolatos tapasztalatot szerezzük, nem azonosak azokkal, amelyek kezünket irányítják a csésze felemelésekor.

C3 Kulturális és Kommunikációs Központ